جمعه , ۲۷ مهر ۱۳۹۷

نگاهی به ۱۷ سرویس ذخیره‌سازی آنلاین (بخش دوم)

 

icloud

سرويس‌هاي آنلاين ذخيره‌سازي اطلاعات در چند سال اخير متنوع‌تر و گسترده‌تر شده‌اند و امكانات مختلفي به آن‌ها افزوده شده است. از نظر تعداد نيز اين سرويس‌ها قابل مقايسه با گذشته نيستند و از تعداد انگشت‌شمار به ده‌ها سرويس در سال 2013 رسيده‌اند؛ به طوري كه كاربران در انتخاب و استفاده از آن‌ها دچار سردرگمي خواهند شد. بهتر است قبل از اين‌كه حجم زيادي از اطلاعات خودتان را به روي اين سرويس‌ها منتقل کنيد و بعد پشيمان شويد، درباره آن‌ها اطلاعاتي كسب كرده و به طور آزاد دست به يك انتخاب بزنيد تا بهترين سرويس مورد نیاز خودتان را بيابيد. در اين مقاله نگاهي به 17 سرويس ذخيره‌سازي آنلاين كلاود خواهيم داشت و اين فرصت را فراهم مي‌كنيم تا ضمن معرفي اين سرويس‌ها، بهترين آن‌ها را نيز به شما پيشنهاد دهيم.

براي ساده‌ترشدن روال انتخاب و مقايسه سرويس‌هاي ذخيره‌سازي آنلاين ويژگي‌هاي مشخصي مانند عكس، موزيك، اشتراك فايل، همگام‌سازي، پشتيبان‌گيري، فايل‌هاي بزرگ و تعامل (Collaboration) را براي هر سرويس بررسي و مقايسه خواهيم كرد. در اين صورت يك كاربر به راحتي مي‌تواند براساس ويژگي‌هايي كه مد نظرش است يك يا دو سرويس را انتخاب كند. برخي اوقات يك سرويس به تنهايي نمي‌تواند تمامي انتظارات شما را برآورده كند يا ممكن است فقط در يك ويژگي مانند موزيك براي شما مفيد باشد و ناچار باشيد براي همگام‌سازي فايل‌ها در ميان چند كامپيوتر يك سرويس ديگر را انتخاب كنيد. بنابراين شما بايد با مطالعه اين سرويس‌ها و كمي تجربه كار با آن‌ها يك نقشه كامل براي خود طرح‌ريزي كنيد، تا تمامي درخواست‌هاي شما از اين سرويس‌ها عملي شود و به بهترين شكل بتوانيد از سرويس‌هاي كلاود استفاده كنيد.
همچنين بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه ملاك انتخاب يك سرويس ذخيره‌سازي خوب فقط ويژگي‌ها آن يا همگام‌سازي و سازگاري با دستگاه‌ها و فايل‌هاي مختلف نيست و فاكتورهاي ديگري مانند سرعت اينترنت در محل زندگي شما، هزينه اشتراك ماهيانه و ساليانه، ظرفيتي كه در اختيار شما قرار مي‌گيرد و موارد ديگر دخيل هستند. در اين مقاله هزينه‌ها برحسب دلار یا پوند انگليس ذكر شده است كه بايد خودتان به پول رايج كشورتان تبديل كنيد و بعد ببينيد آيا به صرفه هست يا خير! برخي از سرويس‌هاي آنلاين ذخيره‌سازي يك حجم مشخصي در حدود چند گيگابايت را به‌طور رايگان در اختيار شما قرار مي‌دهند؛ ولي در برخي ديگر از سرويس‌ها مي‌توانيد با معرفي دوستان و آشنايان خود حجم‌هاي اضافه‌تري داشته باشيد. حتي در برخي سرويس‌هاي رايگان براي ارسال فايل‌ها مدت زمان محدودي در اختيار داريد و بعد از اتمام اين مدت‌زمان فايل‌هاي شما پاك خواهند شد. براي فرار از اين محدوديت روي برخي از سرويس‌ها، مانند CrashPlan، يك نسخه پشتيبان از اطلاعات و فايل‌ها را روي كامپيوتر يكي از اعضاي آن سرويس كه دوست يا فاميل شما است، كپي كنيد و به اين صورت از پاك شدن آن‌ها روي كل سرويس جلوگيري کنید. در اين صورت هزينه زيادي براي نگهداري اين فايل‌ها روي سرويس‌ آنلاين ذخيره‌سازي متقبل نخواهيد شد.
اين نكته را نيز بايد در نظر گرفت كه هزينه‌ ماهيانه يا ساليانه‌اي كه براي اشتراك اين سرويس‌ها پرداخت مي‌كنيد، فقط بابت دريافت حجم اضافي نيست، بلكه اطمينان از پاك‌نشدن و از بين‌رفتن اطلاعات در كنار محرمانگي آن‌ها است. همچنين خيالتان بابت نگهداري اطلاعات روي هاردديسك‌ها يا دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي قديمي راحت مي‌شود و هيچ خرابي اطلاعاتي شما را تهديد نمي‌كند. به علاوه شما درگير پشت صحنه نگهداري اين اطلاعات نمي‌شويد و هيچ دخالتي در محافظت از اطلاعات نداريد. بنابراين بايد تمامي اين فاكتورها و ويژگي‌ها را در زمان انتخاب يك سرويس لحاظ كنيد و از  تجربه خودتان در استفاده از چند سرويس مختلف نهايت بهره را ببريد. به هر حال اين سرويس متعلق به خودتان است و سود و زيان آن به شما برمي‌گردد.

 

 

سرويس‌هاي اشتراك‌گذاري و تعاملي
مديريت فايل‌ها با ايميل يا سرور FTP سخت و كند است. اما استفاده از قابليت‌هاي تعاملي (Collaborate) در سرويس‌هاي كلاود عملكرد شما را سريع‌تر و ساده مي‌كند. هنگامي كه از ويژگي‌هاي تعاملي در سرويس‌هاي ذخيره‌سازي استفاده كنيد، متعجب خواهيد شد كه تا كنون بدون آن‌ها چگونه فايل‌ها را مديريت مي‌كرديد.

همان چيزي است كه انتظار داريد. درباره گوگل‌ درايو اين فرضيه وجود دارد كه هر كاربر اين سرويس در جهان گوگل زندگي مي‌كند. اگر شما يا همكارانتان از ابزارهاي Google Docs استفاده مي‌كنيد و زياد به سرويس آفيس مايكروسافت روي خوش نشان نداده‌ايد، گوگل درايو مشكل تازه‌اي برايتان ايجاد نخواهد كرد؛ حتي رابط كاربري شما نيز تغييرات زيادي ندارد. اما چند عيب نيز در اين سرويس وجود دارد. كار با فايل‌هايي با فرمت غيرگوگل كمي سخت است. براي مثال بازكردن يك فايل ورد با پسوند docx در گوگل درايو سخت است و بدتر از آن اين‌كه اين فايل فقط قابل خواندن و نمايش‌دادن است و تا آن را تبديل به فرمت اسناد گوگل نكنيد، امكان هرگونه ويرايش يا تغيير در آن نيست. در اين حالت شما از هر فايل دو نسخه با دو فرمت خواهيد داشت كه مطمئناً باعث تعجب و سردرگمي همكارانتان مي‌شود و نمي‌دانند كدام‌يك نسخه اصلي است و بايد روي آن كار كنند.

اين سرويس شامل نسخه‌هاي تحت وبي از نرم‌افزارهايWord Excel ،PowerPoint ،Outlook ،Lync و SharePoint است. و بيشتر براي سازمان‌ها و شركت‌هاي تجاري طراحي شده است كه بايد چندين كارمند روي يك سند از راه دور كار كنند و همكاري و تعامل مشترك داشته باشند. هر كاربر با پرداخت 3.90 پوند در ماه مي‌تواند مشترك اين سرويس شود. نسخه جديد مايكروسافت 365 بيشتر با هدف كاربران نهايي و استفاده روي دستگاه‌هاي تبلت و نوت‌بوك طراحي شده است و مي‌خواهد كاربران دسكتاپ را همانند شركت‌هاي تجاري درگير كند.

مايكروسافت هنوز قيمت اشتراك و عضويت نسخه جديد را اعلام نكرده است، ولي اين شركت عنوان كرده است نسخه جديدي را مي‌توان با خريد يك مجوز روي ۵ دستگاه نصب و استفاده كرد. اين ويژگي باعث افزايش تعداد كاربرانش خواهد شد (شکل 2).


ممكن است تصور كنيد سرويس Zoho در مقايسه با مايكروسافت آفيس 365 ضعيف‌تر است، اما اين سرويس براي كاربران خانگي رايگان است و تمام ويژگي‌هاي برنامه‌هاي تحت وب مانند اشتراك‌گذاري تقويم را دارد. رابط كاربري اين سرويس بسيار ساده و سرراست است و راهنماهاي زيادي براي انجام هر كاري يا دسترسي به هر تابع يا بازگشت به نسخه قبلي فايل‌ها‌ دارد. اگر جزء آن دسته از كاربراني هستيد كه از ويژگي Ribbon مايكروسافت در برنامه آفيس متنفر هستيد، Zoho شما را نجات خواهد داد و به شما خوش‌آمد مي‌گويد. اگرچه براي اشتراك‌گذاري فايل‌ها با كاربراني خارج از سرويس Zoho نياز به سرويس‌هاي پولي داريد، ولي مي‌توانيد با كاربران Zoho تمامي فايل‌ها را به اشتراك بگذاريد؛ بدون اين‌كه نياز به پرداخت هزينه‌اي داشته باشيد. فايل‌ها هنگام انتقال رمزنگاري مي‌شوند، ولي هنگام ذخيره‌سازي و قرارگيري روي سرورهاي Zoho رمزنگاري نمی‌شوند. هر كاربر مي‌تواند تا يك گيگابايت به طور رايگان فضا روي اين سرويس داشته باشد و براي فضاي بيشتر بايد ابتدا براي هر كاربر ۲ پوند در ماه پرداخت شود. البته با اين ثبت‌نام ابزارهاي مديريتي و تعاملي بيشتري در اختيار كاربر قرار مي‌گيرد. سپس براي 5 گيگابايت فضاي اضافه‌تر باید ۲ پوند ديگر در هر ماه پرداخت شود.

 

منبع: ماهنامه شبکه

Print Friendly, PDF & Email

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*