یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۷

بازگشت فناوری غيرلمسی!

 

1111

اگر فرض بر اين باشد که بايد تنها يک مورد را به‌عنوان يکی از فناوری‌های برجسته سال 2014 ذکر کنم، از مبحثی نام می‌برم که می‌توان هم به‌شوخی و هم به‌‌جدی آن‌را «فناوری غيرلمسی» ناميد!


تا همين چند سال پيش مردم برای گرفتن شماره و نوشتن پيامک و باز کردن برنامه و خلاصه انجام هر کاری روی گوشی‌های همراه از ‌کليدهای فيزيکی استفاده می‌کردند. وقتی فناوری «تاچ» حسابی جا افتاد، صفحه‌کليدها به‌مرور از روی آن‌ها حذف شدند و سهم عمده بازار به گوشی‌های لمسی رسيد. تأثير نمايشگرهای لمسی در جهت‌دهی به صنعت دستگاه‌های قابل‌حمل چنان حائز اهميت است که حتی می‌توان هويت تبلت‌ها را وابسته به‌آن دانست؛ چه‌ آن‌که اگر قرار بود هر تبلت‌ يک صفحه‌کليد فيزيکی هم داشته ‌باشد چه تفاوتی بود ميان تبلت و يک لپ‌تاپ کوچک؟! با چنين فناوری جذابی، شرکت‌های سازنده از مردم دعوت کردند تا به‌جای فشردن کليد‌های پلاستيکی، تنها نمايشگر را لمس کنند و ساده‌تر از پيش به کارهای‌شان برسند. هنوز مدت زيادی از همه‌گير شدن اين فناوری نگذشته‌ بود که گوگل و اپل با سامانه‌های جست‌وجوی صوتی و مايکروسافت و سونی با حرکت‌سنج‌های کينکت و Move کاربردهای نوينی را پيش‌روی مردم قرار دادند و همزمان توجه اهل فن را نيز به ‌سوی‌شان جلب کردند. سرويس‌هایی مانند Siri اپل در تلاش هستند تا دستورهای صوتی را جاي‌گزين دستورهای متنی کنند. گوگل حتی با به‌روزرسانی سرويس Google Now کاری کرده که به همان يکی دو کليک ساده برای باز‌کردن برنامه جست‌وجوی صوتی هم نيازی نداشته‌ باشيد و کافی است ميکروفن‌ کامپيوترتان وصل و مرورگر کروم باز باشد تا بتوانيد با زبان طبيعی از گوگل سؤال بپرسيد و درخواست کنيد.
شرکت‌هایی مانند مايکروسافت، سونی و نينتندو نيز همان حرکت به‌سمت دستورهای غيرلمسی را به‌گونه‌ای ديگر تحقق بخشيده‌اند و از مردم می‌خواهند تا از جای برخيزند و با حرکت دادن سر و دست و پا هم بازی کنند و هم ورزش! و از اين‌رو برای حرکت‌سنج‌های Move ،Wii و کينکت علاوه‌بر بازی‌های متعارف، يک‌سری بازی‌های تحرکی و سلامت‌محور نيز طراحی و منتشر شده ‌است.
پس اگر فناوری لمسی يک گام بزرگ برای قطع وابستگی کاربر از کليدهای فيزيکی بود، اينک موج ديگری از راه رسيده ‌است که حتی می‌تواند در برخی موارد خود فناوری لمسی را هم تحت‌الشعاع قرار دهد و مردم را بيش از پيش از لمس واسط‌های فيزيکی بی‌نياز کند. نکته مهم آن‌که کاربردهای سامانه‌هایی مانند کينکت، Move وWii به حيطه بازی و سرگرمی و حتی ورزش و سلامت محدود نيست و برای نمونه، از جمله کسانی که از کينکت مايکروسافت در همان نخستين هفته‌های عرضه به بازار بسيار استقبال کردند دانشمندان و دوست‌داران دانش و صنعت روباتيک بودند که می‌توانستند با به‌کارگيری آن يا پياده‌سازی امکاناتی مشابه، روبات‌ها را با هزينه‌ای کمتر از گذشته راهبری کنند. همچنين، تجربه دلپذيری است که بتوان نقشه‌ها و تصاوير را با حرکت دست کاويد و برای مثال از فاصله دور نقطه‌ای را روی نقشه و تصوير نشان داد و از سرويس مربوطه خواست تا نامش را بگويد.
با این اوصاف، تصور می‌کنم سال 2014 برای فناوری‌های مدرن غيرلمسی همچون سامانه‌های بينایی، پردازش صدا و تصوير، و سنجش‌حرکت، سال بزرگی خواهد بود و کاربردهای آن به دستگاه‌ها و حيطه‌هایی فراتر از آن‌چه که اکنون شاهدش هستيم گسترش خواهد يافت.

 منبع : ماهنامه شبکه

Print Friendly, PDF & Email

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*