دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۳۹۷

10 مسیری که ساتیا نادلا در مایکروسافت باید تغییر دهد

 

پس از هفته‌ها گمانه‌زنی بالاخره مایکروسافت در تاریخ چهارم فوریه اعلام کرد که ساتیا نادلا، مرد پشت تلاش‌های ابری شرکت را به‌عنوان مدیرعامل برگزیده است و این خبر بلافاصله تأثیر خود را گذاشت. با این حرکت استیو بالمر رخت مدیرعاملی از تن در آورد، اما در هیئت مدیره باقی خواهد ماند.

مایکروسافت همچنین اعلام کرد که مؤسس شرکت، بیل گیتس از مقام رئیس هیئت مدیره پایین خواهد آمد و با فعالیت به عنوان مشاور فناوری و پشتیبانی از نادلا در شکل دادن فناوری و جهت‌دهی محصول‌ها، نقشی فعال‌تر به عهده خواهد داشت. در هر حال، این‌که نادلا چهره جدید مایکروسافت شده چندان هم غافلگیرکننده نیست. مایکروسافت می‌داند که آینده در کلاود نهفته است و نیاز دارد که خود را در این زمینه به شرکت‌های مشتری نشان دهد. به نظر می‌رسد که در این غول نرم‌افزاری نادلا بهترین شخص برای انجام این کار است. اما نادلا برای موفقیت باید به فراتر از کلاود بنگرد و بهترین راه‌ها را برای متفاوت بودن پیدا کند، آن هم در بازار کلاودی که شلوغی بیش‌تر و بیشتری پیدا می‌کند. صنعت فناوری با سرعت تغییر می‌کند و متأسفانه برای مایکروسافت جریان غالب ضد این شرکت پیش می‌رود. نادلا باید قصد کند که تغییراتی دهد؛ تغییرات زیاد. در ادامه به مرور آن‌چه می‌پردازیم که در مایکروسافت نیازمند تغییر است.

 نفوذ گیتس را محدود کند

تصمیم نادلا مبنی‌بر این‌که از بیل گیتس بخواهد نقش گسترده‌تری در «کابینه» خود داشته باشد، جای بررسی دارد. درست است که گیتس در سابقه کاری خود موفق بوده، اما او نماینده روزهای قدیمی مایکروسافت است که به‌طور مستقل روی نرم‌افزار تکیه داشت. گیتس قانع نشده بود که استیو جابز می‌تواند در حوزه موبایل موفق باشد، او درباره ویندوز ویستا و ویندوز 8 اشتباه کرد و حالا مشاور فناوری نادلا است. این موضوع بوی دردسر می‌دهد، مگر آن‌که نادلا نفوذ او را محدود کند.

 از تظاهر این‌که ویندوز 8 جواب می‌دهد، دست بر دارد

سهم بازار ویندوز 8 یک عدد تک‌رقمی است، تولیدکنندگان در حال پشت کردن به ویندوز 7 هستند و مایکروسافت نیز از زمان عرضه درباره ویژگی‌های آن تکرار مکررات می‌کند. نادلا نیاز دارد که از تظاهر به این‌که ویندوز 8 یک پلتفرم مطلوب است، دست بردارد و سراغ چیزهای بزرگ‌تر و بهتر برود. این به آن معنی نیست که مایکروسافت باید به کل از شر ویندوز 8 خلاص شود، بلکه شرکت باید اذعان داشته باشد (و ثابت کند) که این سیستم‌عامل می‌تواند بهتر از این‌ها باشد.

 بیش‌تر سخت‌افزار محور شود

نادلا باید به‌عنوان مدیرعامل سخت‌افزارمحورتر شود. او در نامه خود به کارکنان، اذعان داشت که سخت‌افزار در صنعت امروز مهم است و این‌که باور دارد که مایکروسافت می‌تواند دستگاه‌هایی باکیفیتی ارائه دهد که با نرم‌افزارهای باارزش همراه شده‌اند. ایده خوبی است و البته چیزی که او باید در آینده به‌شدت روی آن تمرکز کند.

 زمان بیشتری در ابرها سپری کند

یکی از دلایلی که نادلا اکنون در جایگاه مدیرعاملی مایکروسافت قرار گرفته این است که او عامل اصلی رشد شرکت در کلاود بوده است. اما کار او هنوز با پایان خود خیلی فاصله دارد. نادلا باید با گروهش روی بهبود آفیس 365 کار کند، ویژگی‌های بهتری را در OneDrive تزریق کند و مایکروسافت را به یک شرکت کلاودمحور تبدیل کند. جذاب بودن برای سازمان‌ها به معنی ارائه راهکارهای ابری باکیفیت است و نادلا باید بخواهد که این کار را انجام دهد.

 با قوت تمام مسئله نوکیا را مورد پرسش قرار دهد

در این برهه، کاری برای ملغی کردن خرید نوکیا از دست نادلا بر نمی‌آید. اما او می‌تواند این پرسش را مطرح کند که داشتن یک واحد کامل تولید دستگاه‌های قابل‌حمل در شرکتش چقدر هوشمندانه است. نوکیا ممکن است بتواند بهترین گوشی‌های مبتنی‌بر ویندوز فون را تولید کند، اما آیا صاحب این شرکت بودن اوضاع مایکروسافت را بهتر می‌کند؟ نادلا باید به عمق موضوع نوکیا نقب بزند و آن‌چه جواب می‌دهد جدا کند و هر آن‌چه که فایده‌ای ندارد دور بریزد. مایکروسافت نمی‌تواند توسط یک تولیدکننده موبایل رده متوسط عقب نگه داشته شود.

 از بینگ دور شود

این مورد ممکن است بحث‌برانگیز باشد، اما زمان آن رسیده که مایکروسافت از بینگ دوری کند و از تلاش برای شکست گوگل در جست‌وجو دست بردارد. شکی نیست که شانس اتفاق افتادن چنین چیزی در آینده نه چندان دور، نزدیک به صفر است، اما نادلا باید ارزش جست‌وجو را در نقشه‌های آینده مایکروسافت بسنجد. چنان‌که خود نادلا در ایمیلی به کارکنان اظهار می‌دارد: «فرصت پیش رو ما را وادار می‌کند بسیاری از کارهای خود در گذشته را برای یک دنیای مبتنی‌بر تجهیزات قابل‌حمل و کلاود بازپنداری کنیم و کارهای نویی انجام دهیم.» این پرسش خوبی است که آیا بینگ پلتفرم مناسبی برای مایکروسافت است که طی چند سال پیش رو روی آن سرمایه‌گذاری کند.

 کوچک‌تر و چابک‌تر شود

تاریخ کسب‌وکار ثابت کرده که زیاد از حد بزرگ شدن خطرناک است. هر چه این موجود غول‌آسا بزرگ‌تر می‌شود، حرکت آن هم سخت‌تر می‌شود. شرکت‌های زیادی را دیده‌ایم که برای باقی ماندن مجبور شده‌اند بخش‌هایی از خود را واگذار یا تعطیل کنند تا بتوانند نام خود در این صنعت حفظ کنند. آی‌بی‌ام را همگی به یاد داریم که بخش لپ‌تاپ خود را به یک شرکت چینی واگذار کرد. یا سونی که همین اواخر واحد تلویزیون و لپ‌تاپ خود را واگذار کرد. مایکروسافت هم به نظر می‌رسد که زیادی بزرگ و کند شده ‌است. نیاز به کمی هرس دارد تا بتواند با چابکی بیشتری به حرکت و رقابت در این بازار تیز و سریع بپردازد.

ضعف‌های اکس‌باکس وان را حل کند

اکس‌باکس وان قبل از عرضه مملو از مشکلات بود. چنان به‌نظر می‌رسد که هر کاری مایکروسافت می‌خواست با این کنسول انجام دهد، از جمله مجبور کردن مشتری‌ها به ورود روزانه به اکس‌باکس لایو، به انتقاد دیگران منجر شده است. با این‌که این موضوع مایکروسافت را مجبور به اعمال تغییراتی کرد، اما شرکت مشکلات مشخصی را در این کنسول نادیده گرفت. نادلا نیاز دارد گروه اکس‌باکس را مأمور حل این مشکلات کند، مثلاً بهبود ویژگی Resume که کاربر را به همان جایی بر می‌گرداند که بازی را ترک کرده بود. نادلا همچنین باید سرمایه میلیاردی شرکت را صرف به کار گرفتن توسعه‌دهندگان بیشتری کند تا محتوای باکیفیت اختصاصی بیشتری برای اکس‌باکس وان ساخته شود. جدا از این مسائل، اکس‌باکس وان به احتمال، پیکار دشواری در مقابل پلی استیشن 4 خواهد داشت.

 ویندوز 9 را هر چه زودتر عرضه کند

شایعه‌های موجود حاکی از آن است که مایکروسافت طی چند ماه آتی عرضه ویندوز 9 را اعلام خواهد کرد. طبق گزارش‌ها نسخه جدید سیستم‌عامل بهبودهای زیادی نسبت به ویندوز 8 خواهد داشت. چالش نادلا این خواهد بود که چه زمانی ویندوز 9 را عرضه کند. یک راهنمایی: هر چه زودتر بهتر. ویندوز 8 ضعف دارد و بسیاری از مشتری‌ها در حال بررسی سیستم‌عامل‌های دیگر هستند. نادلا باید مشتری‌ها را درباره سیستم‌عامل بعدی مایکروسافت هیجان‌زده کند و سرعت توسعه آن را بیش‌تر کند. هر چه زودتر ویندوز 9 اعلام شود و روی قفسه فروشگاه‌ها قرار گیرد، بهتر است.

 ثابت کند که با مایکروسافت جدیدی روبه‌رو هستیم

تنها یک ساعت پس از اعلام مدیرعاملی نادلا بهای سهام مایکروسافت شش سنت افزایش داشت، در بازاری که تحت فشار نگرانی‌های رشد اقتصادی است. این‌که سهام شرکت حرکت چندانی ندارد ممکن است نشان از این داشته باشد که سهامداران مطمئن نیستند که آیا نادلا واقعاً چیز جدیدی به شرکت می‌آورد یا خیر. نادلا باید به سهامداران ثابت کند که می‌تواند این غول نرم‌افزاری را برای بهتر شدن متحول کند. اگر او نتواند این کار را انجام دهد، سهامداران – دست‌کم با توجه به عدم علاقه آن‌ها به این سمت جدید تا به اینجا – راضی نخواهند بود.

منبع : ماهنامه شبکه

Print Friendly, PDF & Email

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*