شنبه , ۳۱ شهریور ۱۳۹۷

چرا تلفن‌های هوشمند ویندوزفون فروش زیادی ندارند؟

 

علی‌رغم تلاش‌های مایکروسافت در سال‌های اخیر، ویندوزفون درصد کوچکی از سهم پلتفرم‌های موبایل را به خود اختصاص داده است، البته باید به بازار‌هایی نیز اشاره کرد که ویندوزفون به پلتفرم اول آن کشور تبدیل شده است، اما در مجموع این سیستم‌عامل سهم چندان بالایی در بازار جهانی در مقایسه با اندروید و iOS ندارد. وب‌سایت Geekzone با انتشار مطلبی به تشریح دلایل عدم فروش بالا و پرشتاب تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر ویندوزفون پرداخته است. با ما همراه باشید.

برخی از افراد بر این عقیده‌اند که سیستم‌عامل ویندوزفون فاقد قابلیت‌های کاربردی مناسب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است، هرچند شماری از کاربران کاملا با چنین نگرشی مخالف هستند. از جمله‌ی عقاید و نگرش‌های دیگر که در مورد عدم فروش بالای ویندوزفون نقل مفاحل فناوری است می‌توان به کمبود اپلیکیشن‌های کاربردی در فروشگاه ویندوزفون و همچنین عدم عرضه‌ی گوشی‌های با مشخصات فنی بالا اشاره کرد که هر یک موافقان و مخالفانی دارد.

Geekzone با بررسی شرایط موجود به تشریح دلایل فروش پایین تلفن‌های‌هوشمند مبتنی بر ویندوزفون پرداخته است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. براساس بررسی‌های انجام شده توسط این وب‌سایت، دلایل عدم موفقیت مایکروسافت در زمینه‌ی فروش تلفن‌های‌هوشمند ویندوزفون به دو دسته تقسیم می‌شود.

تاثر منفی تسلط طولانی مدت بر بازار فناوری

در سال‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی اصلی‌ترین پنجره به دنیای فناوری متعلق به مایکروسافت و محصولات این کمپانی بود. در آن سال‌های نه لینوکس به آن اندازه رشد کرده بود و نه اپل حرف چندانی برای گفتن داشت. کاربران در صورت عدم تمایل نیز چاره‌ای جز رجوع به اکوسیستم ردموندی‌ها نداشتند، از این‌رو پس از ظهور کمپانی‌هایی چون گوگل و همچنین تولد دوباره‌ی اپل پس از بازگشت جابز، بسیاری از کاربران برای سیراب کردن حس تنوع طلب خود، رو به استفاده از محصولات سایر کمپانی‌ها آوردند. بسیاری از کاربران قدیمی دنیای فناوری تمایلی به استفاده از ویندوزفون ندارند و روی خوشی به این سیستم‌عامل نشان نمی‌دهند. همچنین باید به نسل جدید کاربران گجت‌ها نیز اشاره کرد که روزهای تسلط مایکروسافت به دنیای فناوری را به خاطر نمی‌آورند.

مایکروسافت دیرتر از رقبا وارد دنیای موبایل شد

مشکل دیگر مایکروسافت ورود دیرهنگام به دنیای موبایل و ارائه‌ی محصولات در این حوزه است. اپل در سال ۲۰۰۷ میلادی اولین نسخه از سیستم‌عامل iOS را همراه با آیفون معرفی کرد و گوگل نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از iOS پا به حیات گذاشت در حالی که عرضه‌ی ویندوزفون ۷ تا سال ۲۰۱۰ میلادی به طول انجامید که پس از ۲ سال شاهد عرضه‌ی ویندوزفون ۸ به بازار بودیم. زمانی که مایکروسافت در حال برداشتن اولین قدم‌های خود در بازار موبایل بود، اپل و اندروید قلمروی خود را افزایش داده و جای پای مستحکمی ایجاد کرده بودند.

Geekzone نتیجه‌گیری جالبی نیز با مقایسه سهم اپل در بازار پی‌سی‌ها در مقایسه با مایکروسافت کرده و به این نکته اشاره می‌کند که کاپرتینویی‌ها هیچ گاه موفق به کسب سهمی بیش از۱۰ درصد در بازار پی‌سی نشده‌اند و از این‌رو این قاعده در بازار موبایل نیز حاکم است.

باید پذیرفت که مایکروسافت در حال حاضر در بازار تلفن‌های‌هوشمند و بصورت کلی ابزار‌های قابل حمل، وضعیت چندان مطلوبی در مقایسه با رقبا ندارد. هر چند شرایط متفاوت بازار پی‌سی و تلفن‌های‌هوشمند مقایسه‌ی این دو حوزه را برای تعیین شرایط کمپانی‌های فعال کمی غیرمنطقی جلوه می‌کند، چراکه اغلب مردم در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری اقدام به تعویض تلفن‌های‌هوشمند خود می‌کنند، در حالی که این موضوع در مورد پی‌سی صادق نیست. ضمنا بازار پی‌سی‌ها برخلاف گجت‌های موبایل در حال پشت سر گذاردن رشد منفی است.

موفقیت مایکروسافت را باید در گرو عرضه‌ی محصولات خلاقانه عنوان کرد. عرضه‌ی محصولات نرم‌‌افزاری و سخت‌افزاری با قابلیت‌های خلاقانه می‌تواند کاربران کنونی را حفظ کرده و مشتریان جدیدتری را به جمع جامعه‌ی ویندوزفون اضافه کند. مایکروسافت جدید تحت رهبری ساتیا نادلای جوان، در مقایسه با گذشته گوش شنواتری داشته و به پیشنهادات و انتقادات کاربران بیش از پیش توجه می‌کند و پس از سال‌ها تجربه، به‌نظر نمی‌رسد این کمپانی به این زودی از این وادی پا پس بکشد.

منبع : زومیت

Print Friendly, PDF & Email

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*